“Wij doen eigenlijk niets aan marketing,” hoor ik regelmatig. En meestal klopt dat niet. Als je een markt bedient (door iets te verkopen), dan doe je aan marketing. Wat er bedoeld wordt, is dat er niets aan promotie wordt gedaan. Maar marketing is zoveel meer dan dat.
Marketing is het bedienen van een markt. De markt (of doelgroep) en het aanbod staan centraal in die definitie. Samen met de prijs, de distributie en de promotie vormen deze aspecten de marketingmix. En ieder bedrijf heeft ermee te maken.
Vraag 1 in marketing: wie is je doelgroep? Wat willen ze? Wat is hun behoefte? Waar zitten ze? Wat beweegt hen? Enz. Hoe beter je de klant kent en begrijpt, hoe beter je je aanbod op hem kunt afstemmen.
(Eerder schreef ik wie onze doelgroep is, hoe we dat hebben bepaald en waarom het zo belangrijk is om dat goed te bepalen.)
De propositie (het aanbod in normaal Nederlands) bestaat uit de producten en/of diensten die je de markt aanbiedt. Op een abstracter niveau gaat het om de waarde die je creëert. Voorbeeld: een apotheker verkoopt pillen en poeders (producten) of gezondheid (abstracter).
Het is de taak van de marketeer om de markt een aantrekkelijk aanbod te doen. Als je dat goed doet, kun je de andere componenten van de marketingmix daar vrij gemakkelijk op afstemmen.
Een goed product verkoopt zichzelf niet. De prijs, de beschikbaarheid, de uitstraling enz. dienen nauw met elkaar samen te hangen. Deze samenhang is cruciaal: zelfs een goed product wordt geen succes als bijvoorbeeld de doelgroep de vraagprijs niet wil of kan betalen.
Marketing bestaat uit een aantal onderling samenhangende aspecten. Er zijn verschillende definities, maar McCarthy’s 4P’s is wellicht de bekendste. Deze bestaat uit het product, de prijs, plaats en promotie. Andere definities voegen hier bijvoorbeeld nog de mensen, processen en andere zaken aan toe. Hoe dan ook, marketing is veel meer dan alleen promotie!