E-mailmarketing is het gebruik van e-mail voor marketingdoeleinden. Het is een kosteneffectieve manier om een persoonlijke dialoog met je doelgroep te voeren, omdat je het grotendeels kunt automatiseren. Er zijn drie veelgebruikte toepassingen van e-mailmarketing:
Het is de kunst om een dialoog op gang te houden die beide partijen waarderen. Zorg dus voor continuïteit, maar pas op voor een stortvloed aan berichten.
E-mail is een uitstekende manier om vragen te stellen aan je doelgroep. Je kunt open vragen stellen en een gesprek aangaan of een meer kwantitatieve enquête uitsturen. Ook het testen van belangstelling voor nieuwe productideeën kan heel snel via e-mail. In beide gevallen is het praktisch als je al een goede adressenlijst hebt. Je kunt hier niet vroeg genoeg mee beginnen.
Je kunt ook nieuwe klanten werven m.b.v. e-mailmarketing. Bouw een geautomatiseerde verkooptrechter om geïnteresseerden in enkele stappen om te zetten in enthousiaste klanten. Dit werkt bijzonder goed in combinatie met online advertenties.
Verder verhogen veel bedrijven hun omzet door e-mailmarketing te gebruiken voor cross-selling: het verkopen van aanvullende producten na een eerste aankoop. Denk bijvoorbeeld aan een beschermende spray bij nieuwe schoenen.
Tenslotte is e-mail natuurlijk een makkelijke manier om contact te onderhouden met bestaande relaties. Blijf "top-of-mind" met interessante updates en nieuwe producten of diensten.
Omdat het zo makkelijk en goedkoop is, zetten vrijwel alle bedrijven e-mailmarketing in. De kosten-batenverhouding is gewoon heel erg goed. We raden dus iedereen die met online marketing begint, aan om e-mailmarketing te overwegen. Het opzetten van e-mailmarketing kost wel wat tijd, zeker als je veel wilt automatiseren. Kom je hier zelf niet aan toe, dan ligt het voor de hand om dit uit te besteden.
Zelfs als je nog nauwelijks contacten hebt, bijvoorbeeld bij een start-up, is het de moeite waard om met e-mailmarketing te beginnen. Je gaat namelijk meteen een publiek opbouwen, waar je later de vruchten van gaat plukken. Dit geldt ook voor bestaande ondernemingen die een nieuwe markt betreden.
Ga je een nieuw product of een nieuwe dienst lanceren, gebruik dan ook e-mail. Het is altijd gemakkelijker om bestaande klanten te overtuigen dan om nieuwe te zoeken. En zelfs voor de lancering kan het de moeite waard zijn om e-mailmarketing in te zetten: bijvoorbeeld om feedback te vragen of een idee te testen.
Zowel B2C- als B2B-bedrijven maken met succes gebruik van e-mailmarketing. Segmentatie en personalisatie maken schaalbare communicatie op maat mogelijk. Het leidt direct tot klantenbinding, meer inkomsten en een hoger rendement.
Hoe wij e-mailmarketing voor jouw bedrijf kunnen inzetten, hangt van je doelen af. Die staan in je marketingplan beschreven of kunnen we gezamenlijk van tevoren bepalen. We starten altijd met een voorbereidingsfase, gevolgd door de uitvoering van de ideeën.
Als de doelen helder zijn, bepalen we welke methode(s) we gaan toepassen. Wordt het marktonderzoek, sales, relatiebeheer of een mix van die drie? Ook bepalen we gezamenlijk welk platform we gaan gebruiken.
Vervolgens gaan we alles inrichten: sjablonen maken, contacten importeren, teksten schrijven, de automatisering instellen enz. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar we nemen het allemaal uit handen.
Hier versturen we de daadwerkelijke e-mails, beantwoorden we de reacties of laten we de automatisering haar werk doen. Uiteraard rapporteren we de resultaten. Indien nodig, passen we de sjablonen of de trechter aan. We proberen relatief eenvoudig te beginnen en gaandeweg meer persoonlijke e-mailcommunicatie op te zetten. Zo blijft het overzichtelijk, voorkom je fouten en haal je het maximale uit je contacten.
Het is makkelijker om iets aan een tevreden klant te verkopen dan om een geheel nieuwe klant te werven. Maar dan moet je je klanten af en toe wel aan je bestaan herinneren. Met e-mailmarketing kun je ze eenvoudig op de hoogte brengen van nieuwe producten of diensten, van speciale aanbiedingen of ander relevant nieuws. Wanneer de klant eraan toe is, zal die zeker aan je denken.
Zowel bestaande als nieuwe klanten zijn uitstekend met e-mail te bereiken. Door op het juiste moment het juiste bericht te sturen, kun je gemakkelijk je omzet verhogen. En het kost bijna niets!
Een van de belangrijkste voordelen van e-mailmarketing is dat je hiermee feedback van klanten kunt ontvangen. Met e-mailmarketing kun je enquêtes naar je klanten sturen om hun mening te vragen over verschillende aspecten van je bedrijf en campagnes. Dat is soms confronterend, maar altijd waardevol.
E-mail is veel persoonlijker dan een bericht op sociale media. Zelfs als je het (deels) automatiseert. Zo kun je op efficiënte wijze één-op-één gesprekken voeren.
Zodra je e-mailmarketing eenmaal goed is ingericht, heb je er nauwelijks nog omkijken naar. Dat is de kracht van automatisering.
E-mailmarketing is onderdeel van ons Basisplan, dat beschikbaar is voor slechts €300 per maand (excl. BTW). Het is daarmee een van de goedkoopste manieren om iets aan online marketing te doen.