Een visie vertelt in enkele alinea’s hoe jij jouw (toekomstige) wereld ziet en wat jouw rol in die wereld is. Door het kort te houden word je gedwongen om alleen de meest belangrijke zaken te benoemen. Dat maakt het helder en krachtig.
Soms is het nuttig om de woorden te ondersteunen met een grafische weergave. Dat verschaft extra helderheid, zorgt voor een snel begrip en helpt om de boodschap te onthouden.
Een gedragen visie is een visie waar de medewerkers mee bekend zijn en waar zij ook echt achter staan.
Heb je nog geen uitgeschreven visie of wil je nieuwe stappen gaan zetten met je bedrijf? Heerlijk: een Heldere Visie is bijzonder geschikt voor het mkb tot ca. 25 medewerkers die hun grens willen verleggen en dat graag grondig aanpakken. Voor grotere bedrijven hebben we een uitgebreidere variant, zodat meer betrokkenen kunnen meedenken.
Je kunt jarenlang filosoferen over je visie, maar die tijd heb je niet. We gaan dus doortastend te werk. Eerst gaan we op zoek naar de ingrediënten voor de visie. Wij houden een workshop en bepalen een richting waar iedereen achter staat. Voor het beste resultaat raden we je aan om een klein groepje mensen uit diverse posities in het bedrijf mee te nemen. Een klant of leverancier is ook meer dan welkom. We gaan naar een prikkelende locatie waar we ongestoord aan de slag kunnen en uitstekend worden verzorgd.
Vervolgens verwerken wij die ingrediënten tot enkele ruwe versies voor een visie en verzamelen we commentaar vanuit het bedrijf. Op basis daarvan formuleren we een voorstel voor de (nieuwe) visie. Na een laatste ronde van feedback zetten we de puntjes op de i en komen we tot de definitieve tekst.
Een visie verschaft duidelijkheid. Over de rol van je onderneming in de wereld. Over de beoogde toekomst. En over de gewenste koers daar naartoe. Een visie helpt alle betrokkenen bij het nemen van beslissingen en zorgt zo voor coherentie in hun gedrag.
Ook om leiding te kunnen geven, is een visie essentieel. Hoe ga je anderen aansturen als je geen beeld hebt van jezelf, je wereld en je rol daar in?
We leggen de visie vast in een beknopt, maar krachtig stuk tekst. Indien nodig voegen we daar een visualisatie aan toe.
Bedrijven met een gedragen visie:
"Visie zonder actie is dagdromen; actie zonder visie is een nachtmerrie."
In de visie van een van onze klanten (een zakelijk dienstverlener) worden de rollen van automatisering en mensenwerk besproken. Zij geven aan dat een toenemende mate van automatisering tijd vrij maakt om meer aandacht te geven aan relatiebeheer met hun klanten.
Deze visie heeft een grote rol gehad in de lange-termijnstrategie en de investeringsagenda. Het kan moeilijk zijn om zulke beslissingen te nemen, maar nadat de visie helder was, hoefden ze niet lang na te denken en waren de meeste keuzes niet meer dan logisch.
We vragen één dag van je beschikbaarheid (plus een paar momenten voor grondige feedback) en rekenen €5.500 (excl. BTW) voor het gehele traject. Het resultaat is een kort en krachtige tekst waar je vele jaren mee vooruit kunt.
Een visie heeft wel een houdbaarheidsdatum, omdat je markt en industrie continu veranderen. Het hangt van de omstandigheden af hoe vaak je moet vernieuwen. Wij gaan uit van zo’n drie jaar.