Bij community building bouw je online een band op met je doelgroep of -publiek. Zo kun je hen beter leren kennen (marktonderzoek), je reputatie versterken (branding) en je producten/diensten onder de aandacht brengen (promotie). Vaak maken bedrijven hierbij gebruik van sociale media en daarom wordt het ook wel social media management genoemd.
Voor kleine en middelgrote bedrijven is het vaak raadzaam om met community building te starten door aansluiting te zoeken bij bestaande groepen. Later kun je dan je eigen kanalen ontwikkelen en je doelgroep daar naartoe halen. Bekende merken kunnen dat soms meteen al doen.
Community building is vooral vooro innovatieve bedrijven erg waardevol, want het stelt ze in staat om een dialoog met de doelgroep te voeren, over hen te leren en snel feedback te krijgen op nieuwe ideeën. Dat is ook waardevol voor bedrijven die een nieuwe markt betreden.
Voor bedrijven die meer bezoekers naar hun website wensen, is community building ook nuttig. Wij raden echter aan om in dat geval te beginnen met online adverteren of SEO, want dat is primair gericht op meer verkeer. Voor community building is dat een secundair doel.
Wij kennen alle hoeken en gaten van het internet en vinden het erg leuk om een nieuwe subcultuur te leren kennen. Zo krijgen we gemakkelijk aansluiting bij iedere denkbare doelgroep en leren we snel wat er speelt. We doen dit in twee fasen:
Voordat we beginnen te lezen en te schrijven, zorgen we voor een goede voorbereiding. Dat bestaat uit een aantal stappen.
Nadat we overeenstemming hebben bereikt over de aanpak en de planning, gaan we van start.
De conversatie met de doelgroep levert altijd nieuwe inzichten op. We kunnen vragen stellen, maar ook simpelweg zien wat ze bezig houdt. Zo kunnen we aannames testen en blijf je goed op de hoogte van wat er bij je doelgroep speelt. Dat is nuttig bij het ontwikkelen van nieuwe producten/diensten, het betreden van nieuwe markten, maar ook bij het bepalen van je communicatiestijl en -kanalen.
Mensen nemen al lang niet meer klakkeloos aan wat bedrijven beweren. Ook bij community building stuit je soms op weerstand. Door het gesprek aan te gaan, kun je wantrouwen wegnemen en zelfs omzetten in een positief imago. En reken er maar op dat zij dat doorvertellen.
Zodra je een geïnteresseerd publiek hebt gevonden of opgebouwd, dan kun je gemakkelijk bekendheid creëren voor nieuwe producten, diensten of andere ontwikkelingen rondom je bedrijf. Dat scheelt weer in de advertentieskosten!
Community building of social media management maakt deel uit van ons Standaard Plan, dat beschikbaar is voor € 750 per maand (excl. BTW). Voor dit bedrag beheren we zoveel social media kanalen als nodig is om je doelen te bereiken.