Een visie beschrijft jouw kijk op de (toekomstige) wereld en de rol van jouw onderneming in die wereld. De visie en missie zijn onderdeel van de merkidentiteit en zijn beide strategische instrumenten om je onderneming op koers te houden.
Het woord 'visie' is afgeleid van het Latijnse videre, wat zien of kijken betekent. Jouw visie is dus jouw kijk (op de wereld) en beschrijft hoe jij de wereld ziet. Andere woorden die hiervan afstammen zijn 'video' en 'televisie' (op afstand bekijken).
Een bedrijfsvisie is meestal enkele alinea’s lang. Beperk je visie dus tot wat voor jouw bedrijf relevant is. Kijk naar je sector, je markt of de technologieën die jij gebruikt.
Je kunt daarin recente of toekomstige ontwikkelingen meenemen of juist benoemen wat altijd hetzelfde blijft. Bijvoorbeeld: “we zien dat de combinatie van vergrijzing enerzijds en goedkopere sensoren anderzijds een nieuwe vorm van preventieve gezondheidszorg mogelijk maakt, waarbij patiënten grotendeels in het comfort van hun eigen huis geholpen kunnen worden.” Of juist: “ondanks de toegenomen connectiviteit door sociale media, mobiele apparaten en snellere internetverbindingen, zullen mensen altijd behoefte hebben aan persoonlijk contact. Daarom hebben wij door het hele land vergaderlocaties ontwikkeld waar je makkelijk kunt afspreken met collega’s, klanten of leveranciers.”
Ontwikkel een visie voor jouw bedrijf.
Helaas vermeldt SpaceX geen visie op hun website, maar wie een beetje naar Elon Musk, de oprichter, algemeen directeur en hoofdontwerper van SpaceX, heeft geluisterd, weet dat de visie van het bedrijf ongeveer als volgt luidt.
Het leven op aarde is kwetsbaar. Het heeft miljarden jaren geduurd om zich tot het huidige niveau te ontwikkelen en het kan zomaar gedaan zijn. Elk moment kan een grote meteoriet, een kernoorlog of een onbehandelbare besmettelijke ziekte een einde maken aan het leven en het bewustzijn zoals we dat kennen. Wat doe je met zoiets belangrijks en kwetsbaars? Je maakt een back-up.
Mars is de meest voor de hand liggende back-up voor de aarde. Het is relatief dichtbij, heeft veel overeenkomsten met onze planeet en voldoet aan een aantal belangrijke voorwaarden. Om Mars bewoonbaar te maken en daar een nieuwe samenleving op te bouwen, is het van belang om betaalbare ruimtereizen te kunnen maken. SpaceX is een commerciële organisatie die dat mogelijk maakt.
Deze eeuw kan de mens onsterfelijk worden. Of uitsterven. Het verschil maken we zelf. Wij kiezen voor vooruitgang en storten ons op grote uitdagingen. Niemand kan dat alleen en dus werken we samen. Met collega’s, leveranciers, klanten en zelfs concurrenten. Onze rol?
Mendeleo creëert winstgevende oplossingen. Die bestaan uit een aantrekkelijk product (of dienst) waar alle andere marketingaspecten perfect op zijn afgestemd. Onze partners zetten dat vervolgens in de markt en profiteren ervan.
Wij helpen goede bedrijven om het beste uit zichzelf te halen (marketing). En daarna de grens weer te verleggen (innovatie). Zo bouwen we uitblinkers: bedrijven die uitstekend presteren én bijdragen aan een mooie toekomst.
Het is geen bedrijfsvisie en is ook iets langer dan enkele alinea’s, maar toch beschrijft Charlie Chaplin in The Great Dictator een visie voor een mogelijke wereld en de rol van mensen (en soldaten) in die wereld.
Het doel van een visie is om je te helpen bij het nemen van beslissingen over de toekomst van je onderneming. Als je weet wat de rol van je bedrijf in de wereld is, dan weet je ook (op hoofdlijnen) wat je te doen staat. Een visie fungeert dus als een soort kompas; het houdt je onderneming op koers. Daarom dient een visie ook kort te zijn: zo word je gedwongen om bijzaken weg te laten en alleen de hoofdzaken te benoemen.
Het delen van een visie is minstens zo belangrijk als het hebben ervan. Volgens Paul de Blot ontbreekt een gedragen visie bij 60% van de bedrijven die failliet gaan. Een gedeelde visie zorgt ervoor dat iedereen hetzelfde beeld van de wereld en de onderneming heeft. In combinatie met de kernwaarden snappen klanten dan wat ze kunnen verwachten en medewerkers hoe ze dienen te handelen.
Een visie creëert duidelijkheid en helpt om beslissingen te nemen. Het zorgt ervoor dat de medewerkers op één lijn zitten en op dezelfde wijze handelen. Dit belang neemt toe naarmate de organisatie groter wordt en iedereen niet langer dagelijks met elkaar te maken heeft.
Bedrijven met een gedeelde visie:
Veel ondernemers hebben wel iets van een visie in hun hoofd, ook al is het soms wat vaag. Aan de hand daarvan kunnen ze snel vragen beantwoorden en beslissingen nemen.
Zet je visie op papier. Dat dwingt je om scherpe keuzes te maken in wát je op papier zet en hoe je dat verwoordt. Dat kan best lastig zijn, maar het is ook verhelderend. Naderhand kun je beter overbrengen hoe je de wereld en de toekomst van je onderneming ziet. Zowel intern als naar buiten toe.
Kom je er zelf niet helemaal uit of ben je gebaat bij wat frisse ideeën, kijk dan eens naar Heerlijk: een heldere visie. In een intensieve sessie van slechts één dag formuleren we gezamenlijk een visie voor de komende jaren.