We hebben een beetje een vreemd logo. Het is veel complexer dan de meeste logo's van tegenwoordig. En de kleuren zijn ook niet helemaal van deze tijd. Maar daardoor is het logo opvallend, onderscheidend en (hopelijk) tijdloos. Hoe kom je nu tot zoiets?
Het logo van Mendeleo vloeit rechtstreeks voort uit de visie. Ontwerpers leren al snel om zich visueel uit te drukken. Ik probeer dan ook vaak om een lang stuk tekst grafisch samen te vatten. Dat heeft allerlei voordelen: het trekt de aandacht, het is overzichtelijk en je kunt verbanden goed weergeven.
Het was een hele klus om de visie van Mendeleo op papier te krijgen. Het ging over complexe zaken, zoals de zin van het leven en je kernwaarden. Er moesten scherpe keuzes gemaakt worden, omdat het anders een eindeloos stuk tekst zou worden zonder een eigen karakter. Een abstract idee moest concreet worden. Een goede houdbaarheidsdatum was van belang. Enz. Visualiseren helpt ook om voor jezelf duidelijkheid te creëren.
Uit vele krabbels ontstond deze schets:
Het toont een schema van de hele wereld met daarin een grote verscheidenheid aan individuen en organisaties. Hoe meer zij een eenheid weten te vormen, hoe beter zij weten samen te werken, hoe groter de uitdagingen zijn die ze aan kunnen.
Deze schets is verder uitgewerkt tot de volgende afbeelding:
Als je goed kijkt, zie je dat het een Postelprojectie van de wereld is, gezien vanaf de zuidpool. Leuk om eens op een andere manier tegen de wereld aan te kijken dan bij de veelgebruikte Mercator- of Mollweideprojecties. Maar ook zinvol. Er ontstaat een soort ‘wiel’ dat (rekening houdend met de draaiing van de aarde) naar rechts rolt. De obstakels die het tegenkomt, zijn te nemen als een groter deel van de wereld weet samen te werken. Het is daarmee vergelijkbaar, maar tevens tegenovergesteld aan het logo van de Verenigde Naties. Ook een Postelprojectie, maar dan vanaf de noordpool. En Mendeleo verbindt geen staten, maar bedrijven.
Deze afbeelding vormt de basis voor het logo van Mendeleo. Hier zie je diverse schetsen:
En dan het resultaat:
Uiteindelijk is dit logo weer gebruikt om de afbeelding van de visie te verduidelijken en in de huisstijl weer te geven. Je ziet dat de wereld in een ontelbaar aantal fragmenten is opgedeeld, een symbool voor alle mensen op aarde. De fragmenten vormen samen cirkels van samenwerkende partners. Hoe groter de cirkel, hoe meer partners. Hoe groter de cirkel, hoe groter het obstakel is dat genomen kan worden op zijn weg naar vooruitgang.