Welke ondernemer herkent dit? Je online marketingbureau:
Voordat we zelf online marketing aanboden, heb ik vaak met zulke bureaus gewerkt, maar kwam dit nooit tegen. Daarom doen we het tegenwoordig zelf.
Maar hoe kan dit nou? Als je met ze praat, lijken ze zoveel verstand van zaken te hebben. Toch blijven de resultaten die ertoe doen, vaak uit. Het zit zo:
Als je een bureau inhuurt, weet je eigenlijk nooit waar je op moet letten. En als je dat wel zou weten, kun je het toch niet beoordelen in dat stadium. Dus wat doe je? Je kiest voor een aansprekend verhaal op een moment dat je er voor open staat. Als je al bureaus vergelijkt, dan kijk je vooral naar de prijs, want dat is het enige dat je duidelijk kunt zien.
De bureaus die zich op het mkb richten, hebben dus een sterke prikkel om een scherpe prijs aan te bieden, vaak in de vorm van een maandelijks abonnement. Maar (online) marketing is mensenwerk en mensen zijn duur. Althans, in Nederland. Dus kiezen ze voor jonge mensen, die relatief goedkoop zijn.
Dat komt ook mooi uit, want jonge mensen zijn vaak goed op de hoogte van de jongste ontwikkelingen in de snelle wereld van online marketing. Toch? Ja en nee. Doorgaans weten deze medewerkers inderdaad van de hoed en de rand als het aankomt op de platforms die ze gebruiken, zoals Google (Ads), LinkedIn of Meta. Maar dat maakt je niet automatisch een goede marketeer. Een capabele automonteur is ook niet automatisch een goede chauffeur.
Een goede marketeer snapt hoe een markt werkt, hoe een bedrijf inelkaar zit en kan dat toepassen op jouw situatie. Zo ontstaan slimme en kosteneffectieve acties om jouw bedrijf vooruit te helpen. Mijn professor aan de TU Delft zei dat er niets meer te leren valt over marketing. En hij had gelijk: de principes van marketing zijn al lang bekend en veranderen niet.
Natuurlijk veranderen de algoritmes hier en daar een beetje en komt er af en toe een nieuw instrument beschikbaar. Een online marketingbureau moet daar bekend mee zijn en op de hoogte blijven, maar dat gaat echt niet zo snel als ze je af en toe doen geloven. Misschien wijd ik nog weleens een apart bericht aan dat misverstand.
Jonge mensen blijven echter niet jong. Ze worden snel duurder en raken vaak ook uitgekeken op hun werk. Dan worden vervangen voor nieuwe krachten, die jouw bedrijf, jouw producten, jouw communicatiestijl enz. weer opnieuw moet leren kennen. Zelfs bij een goede overdracht kost het een tijdje voordat iemand helemaal bij is.
Veel bureaus gebruiken nog een andere methode om de kosten te drukken. Ze geven vooral aandacht aan nieuwe en “zeurende” klanten. In de eerste weken van de samenwerking worden analyses gedaan, dashboards aangemaakt en campagnes opgezet. Daarna verslapt de aandacht, totdat je zelf aan de bel trekt. Maar daar kom je vaak niet aan toe.
Bovendien duurt het een tijdje voordat je ziet dat de beloofde gouden bergen uitblijven. Ook bij een goed bureau duurt het simpelweg enkele maanden voordat je aantoonbaar betere bedrijfsresultaten ziet. Dan heb ik het niet over views of likes, maar over significant meer omzet tegen een betere ROI dan je voorheen had.
Dat is niet altijd makkelijk te beoordelen. Je hebt zelf niet genoeg tijd of expertise om door alle groene pijltjes op je dashboard heen te prikken. Het duurt soms wel twee jaar voordat je vertrouwen helemaal verdwenen is. Je gaat op zoek naar een andere partij en dan begint het hele circus opnieuw.
Kan dat ook anders? Ja.
Wij beginnen altijd op een strategisch of een tactisch niveau, afhankelijk van jouw situatie en wensen. We bepalen eerst het doel en dan pas de middelen. Klinkt als een open deur, maar het gaat meestal andersom. Tijdens de hele samenwerking blijven we met je meedenken over de toekomst van jou en je onderneming en hoe je die toekomst waar kunt maken.
We nemen ook regelmatig het initiatief om te evalueren hoe die samenwerking verloopt, of we nog op het goede spoor zitten en wat we eventueel anders kunnen doen. En nogmaals, dat gaat veel verder dan het digitale domein.
Als het op de uitvoering aankomt, zetten we uitsluitend hoogopgeleide experts in. Zoals ik eerder schreef, heeft het me je een jaar gekost om de juiste mensen te vinden, maar het was de moeite waard. Het is erg prettig om met zulke specialisten samen te werken.
Is dat dan niet heel erg duur? Dat valt mee. Bijna alle teamleden wonen in landen waar de kosten voor het levensonderhoud beduidend lager liggen dan in Nederland. Zo kunnen wij een (heel) scherp tarief aanbieden en zij alsnog meer verdienen dan in hun eigen land. Win-win.
Ondanks hun expertise gaat alle communicatie in principe via mij. Dat garandeert continuïteit en waarborgt een goede vertaalslag van jouw doelen en wensen naar de acties die mijn team uitvoert. En omgekeerd ben ik altijd op de hoogte van de voortgang en de resultaten, zodat ik de klant kan informeren en adviseren.
Ten slotte werken we ook toe naar een ander verdienmodel, waarbij je betaalt voor resultaten in plaats van inspanning. Dan gaan onze tarieven wel wat omhoog. Dat willen we nu nog niet doen, dus je kunt nog eventjes profiteren van onze superscherpe prijzen.