Hier volgt een kort verslag van een gesprek uit de reeks "Ondernemen tijdens een recessie." Dit is een reeks gesprekken met ondernemers en onderzoekers over de vraag hoe je als mkb met een recessie om moet gaan. Je kunt alle gesprekken hier terugvinden.
Lucas Gerritzen en Paul Philipsen runnen de show bij Pyrofoor de Amsterdam, dat vuurwerk en speciale effecten verzorgt bij grootschalige evenementen (zie hier wat ze dit jaar voor Defqon hebben gedaan). Lucas en Paul vertellen hoe zij zichzelf keer op keer opnieuw weten uit te vinden in tijden van crisis.
Enkele conclusies:
- Snij in de kosten, maar wacht niet met innoveren. Innoveer vanuit je identiteit en je mogelijkheden. Stel twee vragen: wat wil ik en wat kan ik? Ga op zoek naar vernieuwing, maar wel vernieuwing die aansluit bij je bedrijf.
- "Als je niks doet, gebeurt er ook niks."
- Ga met veel mensen in gesprek.
- Kijk naar andere bedrijven.
- Doe marktonderzoek.
- Spreid je kansen (en je risico's).
- Bedenk je wat echt belangrijk is: je vrouw, je vrienden, mooi/betekenisvol werk leveren.
- Laat de angst niet overheersen. Bedenk wat het ergste is dat er kan gebeuren en vraag je af hoe erg dat is, of je bereid bent om dat te accepteren.