Er wordt gezegd dat Indianen bij de geboorte een 'tijdelijke' naam kregen. Later kregen ze dan een nieuwe naam. Een naam die echt bij je past. Dat is onmogelijk bij je geboorte, omdat je karakter en je gedrag nog niet bekend zijn. En omdat je je identiteit nog moet ontwikkelen.
Dat geldt soms ook voor bedrijven. Je kunt een logo, huisstijl en naam bedenken en ontwerpen. Maar een merkidentiteit is meer dan dat. Het heeft mijn voorkeur om je identiteit te ontdekken in plaats van te ontwerpen. Zo ontstaat een merk op basis van wie je bent in plaats van op basis van wie je wilt zijn. Dat is krachtiger, authentieker en makkelijker te onderhouden.
Maar zo’n ontdekkingsreis kost wel tijd. Hoe gebruik je die tijd? Met experimenteren, met leren, met ontwikkelen. Je kunt tijdelijk een prototype van je uiteindelijke merk gebruiken om snel aan de slag te kunnen. MXN was dat prototype voor ons. Het was in enkele dagen tot stand gekomen en maakte het mogelijk om allerlei aannames en ideeën te testen en daar van te leren.
En nu is er Mendeleo. De volwassen versie van MXN. Met een veel duidelijker identiteit, doelgroep en propositie. Met een strategie voor de korte en de lange termijn, met een visie, met een weldoordacht verdienmodel, een organisatiemodel dat past bij de ambitie en een heleboel andere, nauw samenhangende details en toekomstplannen. Later meer hierover; nu eerst een introductie.
Mendeleo is een marketing- & innovatiebureau. We helpen ambitieuze ondernemers om het maximale uit hun marketing te halen en vervolgens de grens weer te verleggen. Marketing is veel meer dan alleen promotie; marketing gaat over hoe je de markt bedient. Bij ons ligt de nadruk daarom op het aanbod (van diensten en producten) en de ontwikkeling daarvan. Dat laatste is belangrijk, omdat de markt continu verandert en bedrijven zich dus steeds moeten vernieuwen. Marketing & innovatie dus.
Mendeleo is geen prototype. De identiteit is bepaald, maar zal zich blijven ontwikkelen. De komende periode volgen meer details over het hoe en waarom van Mendeleo. Er volgt ook nog een feestelijke lancering. Schrijf je (hier onder) in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.